Visie
Montessori onderwijs
Help mij het zelf te doen, leer mij het zelf doen, laat mij het zelf doen
Wij werken volgens de uitgangspunten van Maria Montessori en sluiten aan bij de ontwikkeling van het kind. Onze leerlingen zijn gelijkwaardig. Elk kind is uniek, ontwikkelt zich in eigen tempo en op eigen niveau, met een onderzoekende houding.
Ons onderwijs draagt eraan bij dat onze leerlingen opgroeien tot evenwichtige volwassenen. Wij kijken naar het kind en zijn/haar talenten.
Ons motto is:
Help mij het zelf te doen, leer mij het zelf te doen, laat mij het zelf doen.
In die drie stappen bouwen wij de zelfstandigheid van de kinderen op. Wij zien een veilig, pedagogisch klimaat als voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Wij kijken daarbij naar de individuele behoefte van ieder kind.
Uitgangspunten van ons Montessorionderwijs
Gemengde leeftijdsgroepen
Op een montessorischool zitten drie leeftijdsgroepen leerlingen door elkaar. Dit is volgens Maria Montessori essentieel voor de ontwikkeling van een kind. In een gezin zijn de kinderen meestal ook omringd met oudere en jongere kinderen. Maar in het gezin ligt je plek vast.
Op school leer je de verschillende posities kennen een kind heeft een periode waarin het de jongste is, een periode waarin het de middelste is en een periode waarin het de oudste is. En daarna is het kind in de volgende bouw weer de jongste. Bij deze heterogene groepssamenstelling horen ook afspraken, die het samen leren en leven in een groep mogelijk maken.
Zo leren kinderen opeen natuurlijke manier dat zij onderdeel uitmaken van een samenleving. En dat verschillen tussen kinderen (en volwassenen) normaal zijn.
Driehoek autonomie, relatie en competentie
Op de OMS voorzien wij in de basisbehoeften van kinderen om autonoom te zijn, relaties op te bouwen en zich competent te voelen. Het Montessorionderwijs begeleidt kinderen naar zelfstandigheid. Wij geven kinderen de ruimte om zelf keuzes te maken en zo invloed uit te oefenen op hun eigen leerproces. Dat noemen we autonomie.
Daarnaast zien wij een goede relatie tussen kinderen onderling en tussen de leerling en leerkracht als essentieel onderdeel om tot leren te kunnen komen. Er wordt veel aandacht besteed aan het voeren van klassengesprekken en kindgesprekken met de leerkracht.
Tot slot vinden wij het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in eigen kunnen en succeservaringen opdoen. Dan voelen ze zich competent. Op de OMS heeft ieder kind zijn eigen portfolio, waar alle werkjes in komen waar het kind trots op is en waar het kind zijn eigen ontwikkeling inzichtelijk maakt.
Vrijheid in gebondenheid
Op de OMS worden groepslesjes afgewisseld met het zelfstandig werken. Het zelfstandig werken, het uitstellen van (direct noodzakelijke) aandacht en het leren formuleren van gerichte hulpvragen zijn belangrijke onderdelen die bij het leerproces horen.
Er is een substantieel deel van de dag vrijheid van werkkeuze, werktempo en samenwerken, maar onder begeleiding van de leerkracht en naar de mogelijkheden van elk kind (vrijheid in gebondenheid). Elk kind werkt, met het oog op tussendoelen, met regelmaat aan elk schoolvak.
Meer informatie